Jak założyć lombard? Lombard kojarzony jest raczej z biedniejszymi dzielnicami i miasteczkami, ale mimo kontrowersyjnych opinii, wraca do popularności. Dla wielu osób jest realną szansą na zarabianie dużych pieniędzy i opłacalny biznes. Choć zasady prowadzenia nie zmieniły się od czasów, gdy przeżywał swoją pierwszą młodość, dzisiaj ma zdecydowanie lepszy marketing.
Współczesny lombard – czym jest?
W latach 90. lombardy kojarzyły się z panem w średnim wieku, który siedząc za szklaną szybą oferował skup za gotówkę. Pomieszczenie obfitowało w przedmioty różnego rodzaju, które wspólnie tworzyły dziwną mieszaninę. Klientami tego typu miejsc byli klienci, którzy potrzebowali gotówki. Obecnie lombardy to estetyczne obiekty, które zachęcają do odwiedzenia. Przedmioty wystawione są w estetycznych gablotach, dzięki czemu odwiedzający mają do nich swobodny dostęp. Ułatwia to również dokonywanie transakcji.
Jak otworzyć własny lombard?
Każdy biznes wymaga planu. Nie mając pomysłu, który jest rozpisany na określone działania, trudno o sukces. Tym lepiej, jeśli pomysł w jakiś sposób wpisuje się w niszę na rynku. Inwestycja powinna spełniać potrzeby klientów. W związku z tym należy ją tworzyć specjalnie z myślą o nich. Wcześniej należy rozpoznać potrzeby rynku. Dzięki temu można rozpocząć pisanie biznesplanu. Po rozpoznaniu oczekiwań klientów, warto zainteresować się konkurencją. Jakie oferty proponuje? W jaki sposób można się na jej tle wyróżnić? Kolejnym etapem jest określenie lokalizacji przedsięwzięcia, jak i szacowanych wydatków. W biznesplanie należy także uwzględnić wysokość wydatków i dochodów, a także metody finansowania (wkład własny, pożyczka, kredyt). Już na tym etapie można wskazać na ewentualne ścieżki rozwoju firmy i planowany marketing. Dzięki tak szczegółowemu planowi można przystąpić do działań. Po pierwsze należy założyć własną działalność gospodarczą w odpowiednim Urzędzie Gminy lub miasta. Droga formalna wymaga również wizyty w Urzędzie Skarbowym i Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Spełnienie wymogów formalnych pozwala na przygotowywanie miejsca pracy i rozpoczęcie inwestycji.
Kto może otworzyć lombard?
Przepisy prawa jasno określają, kto może prowadzić lombard, a tym samym udzielać pożyczki pod zastaw. To po prostu osoba fizyczna, która ma pełną zdolność prawną i ukończyła 18 lat. Od wymogów formalnych większe znaczenie mają cechy osobowości. Niezwykle ważna jest dobra organizacja pracy, skrupulatność oraz odpowiedzialność. To również umiejętność radzenia sobie w sytuacjach stresujących oraz komunikatywność. Z umiejętności technicznych warto zwrócić uwagę na wiedzę w zakresie rzeczoznawstwa, która pozwala ocenić wartość przedmiotów. W tym zakresie realizowane są kursy i szkolenia. W lombardzie można również korzystać z usług rzeczoznawcy.
Kwestia lokalu
Miejsce położenia lombardu ma duże znaczenie. Inwestycja nie sprawdzi się w bogatej dzielnicy, ponieważ jej mieszkańcy nie potrzebują tego typu usług. Z kolei prawdziwi klienci nie zaglądają w takie rejony miasta. W związku z tym dobrą lokalizacją jest centrum miasta albo dzielnice zamieszkałe przez ludzi o umiarkowanych zarobkach. W pierwszym przypadku koszty wynajmu mogą być wysokie, natomiast w drugim bardziej korzystne. Po drugie należy zwrócić uwagę na estetykę i metraż lokalu. Przestronne, obszerne pomieszczenie pozwoli lepiej wyeksponować towar. Natomiast estetyczna elewacja zachęci potencjalnych klientów do wizyty. Znaczenie ma także wyposażenie. Podstawą są szklane gabloty, półki, regały, jak i lada. Nie obejdzie się także bez systemów antywłamaniowych. Szczególnie jeśli lombard znajduje się w biedniejszych dzielnicach, w których ryzyko włamania i kradzieży jest większe. Konieczna może się również okazać współpraca z agencją ochrony.
Porady na nowicjuszy
Nie sposób otworzyć własny lombard bez wkładu własnego. Pieniądze potrzebne są zarówno na sprawy związane z gromadzeniem dokumentacji, jak i zakupem wyposażenia czy opłaceniem kosztów stałych. Po drugie potrzebne są na pożyczki dla klientów. Choć pieniądze z czasem pojawiają się ze sprzedaży przedmiotów, to na początku są warunkiem koniecznym istnienia lombardu. Aby zaoszczędzić na wielu wydatkach, warto rozszerzyć działalność o sprzedaż internetową. Na początku koszty prowadzenia działalności mogą być wyższe, dlatego wiele osób decyduje się na samodzielne prowadzenie lombardu. Z czasem zatrudniają sprzedawców lub do końca prowadzą biznes na własną rękę.
Jak zadbać o marketing?
Własny lombard należy odpowiednio zareklamować. Dzięki temu klienci dowiedzą się o jego istnieniu. Tradycyjne formy reklamy uwzględniają przede wszystkim ulotki, bannery czy wizytówki. Warto jednak pójść o krok dalej i skorzystać w tym celu z internetowych możliwości. Świetnym rozwiązaniem jest założenie profilu na kontach społecznościowych i jego regularne prowadzenie. Systematyczne wpisy zwiększają widoczność postów i mają szansę dotrzeć do większej liczby odbiorców. Warto też zainwestować w reklamy na tych portalach, a z czasem pomyśleć o zniżkach dla stałych klientów.