![Jak założyć lombard?](https://fg-polska.pl/wp-content/uploads/2021/03/lombard-3.jpg)
Jak założyć lombard? Lombard kojarzony jest raczej z biedniejszymi dzielnicami i miasteczkami, ale mimo kontrowersyjnych opinii, wraca do popularności. Dla wielu osób jest realną szansą na zarabianie dużych pieniędzy i opłacalny biznes. Choć zasady prowadzenia nie zmieniły się od czasów, gdy przeżywał swoją pierwszą młodość, dzisiaj ma zdecydowanie lepszy marketing.
Współczesny lombard – czym jest?
W latach 90. lombardy kojarzyły się z panem w średnim wieku, który siedząc za szklaną szybą oferował skup za gotówkę. Pomieszczenie obfitowało w przedmioty różnego rodzaju, które wspólnie tworzyły dziwną mieszaninę. Klientami tego typu miejsc byli klienci, którzy potrzebowali gotówki. Obecnie lombardy to estetyczne obiekty, które zachęcają do odwiedzenia. Przedmioty wystawione są w estetycznych gablotach, dzięki czemu odwiedzający mają do nich swobodny dostęp. Ułatwia to również dokonywanie transakcji.
Jak otworzyć własny lombard?
![Jak założyć lombard?](http://fg-polska.pl/wp-content/uploads/2021/03/lombard-3-300x169.jpg)
Każdy biznes wymaga planu. Nie mając pomysłu, który jest rozpisany na określone działania, trudno o sukces. Tym lepiej, jeśli pomysł w jakiś sposób wpisuje się w niszę na rynku. Inwestycja powinna spełniać potrzeby klientów. W związku z tym należy ją tworzyć specjalnie z myślą o nich. Wcześniej należy rozpoznać potrzeby rynku. Dzięki temu można rozpocząć pisanie biznesplanu. Po rozpoznaniu oczekiwań klientów, warto zainteresować się konkurencją. Jakie oferty proponuje? W jaki sposób można się na jej tle wyróżnić? Kolejnym etapem jest określenie lokalizacji przedsięwzięcia, jak i szacowanych wydatków. W biznesplanie należy także uwzględnić wysokość wydatków i dochodów, a także metody finansowania (wkład własny, pożyczka, kredyt). Już na tym etapie można wskazać na ewentualne ścieżki rozwoju firmy i planowany marketing. Dzięki tak szczegółowemu planowi można przystąpić do działań. Po pierwsze należy założyć własną działalność gospodarczą w odpowiednim Urzędzie Gminy lub miasta. Droga formalna wymaga również wizyty w Urzędzie Skarbowym i Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Spełnienie wymogów formalnych pozwala na przygotowywanie miejsca pracy i rozpoczęcie inwestycji.
Kto może otworzyć lombard?
Przepisy prawa jasno określają, kto może prowadzić lombard, a tym samym udzielać pożyczki pod zastaw. To po prostu osoba fizyczna, która ma pełną zdolność prawną i ukończyła 18 lat. Od wymogów formalnych większe znaczenie mają cechy osobowości. Niezwykle ważna jest dobra organizacja pracy, skrupulatność oraz odpowiedzialność. To również umiejętność radzenia sobie w sytuacjach stresujących oraz komunikatywność. Z umiejętności technicznych warto zwrócić uwagę na wiedzę w zakresie rzeczoznawstwa, która pozwala ocenić wartość przedmiotów. W tym zakresie realizowane są kursy i szkolenia. W lombardzie można również korzystać z usług rzeczoznawcy.
Kwestia lokalu
Miejsce położenia lombardu ma duże znaczenie. Inwestycja nie sprawdzi się w bogatej dzielnicy, ponieważ jej mieszkańcy nie potrzebują tego typu usług. Z kolei prawdziwi klienci nie zaglądają w takie rejony miasta. W związku z tym dobrą lokalizacją jest centrum miasta albo dzielnice zamieszkałe przez ludzi o umiarkowanych zarobkach. W pierwszym przypadku koszty wynajmu mogą być wysokie, natomiast w drugim bardziej korzystne. Po drugie należy zwrócić uwagę na estetykę i metraż lokalu. Przestronne, obszerne pomieszczenie pozwoli lepiej wyeksponować towar. Natomiast estetyczna elewacja zachęci potencjalnych klientów do wizyty. Znaczenie ma także wyposażenie. Podstawą są szklane gabloty, półki, regały, jak i lada. Nie obejdzie się także bez systemów antywłamaniowych. Szczególnie jeśli lombard znajduje się w biedniejszych dzielnicach, w których ryzyko włamania i kradzieży jest większe. Konieczna może się również okazać współpraca z agencją ochrony.
Porady na nowicjuszy
Nie sposób otworzyć własny lombard bez wkładu własnego. Pieniądze potrzebne są zarówno na sprawy związane z gromadzeniem dokumentacji, jak i zakupem wyposażenia czy opłaceniem kosztów stałych. Po drugie potrzebne są na pożyczki dla klientów. Choć pieniądze z czasem pojawiają się ze sprzedaży przedmiotów, to na początku są warunkiem koniecznym istnienia lombardu. Aby zaoszczędzić na wielu wydatkach, warto rozszerzyć działalność o sprzedaż internetową. Na początku koszty prowadzenia działalności mogą być wyższe, dlatego wiele osób decyduje się na samodzielne prowadzenie lombardu. Z czasem zatrudniają sprzedawców lub do końca prowadzą biznes na własną rękę.
Jak zadbać o marketing?
Własny lombard należy odpowiednio zareklamować. Dzięki temu klienci dowiedzą się o jego istnieniu. Tradycyjne formy reklamy uwzględniają przede wszystkim ulotki, bannery czy wizytówki. Warto jednak pójść o krok dalej i skorzystać w tym celu z internetowych możliwości. Świetnym rozwiązaniem jest założenie profilu na kontach społecznościowych i jego regularne prowadzenie. Systematyczne wpisy zwiększają widoczność postów i mają szansę dotrzeć do większej liczby odbiorców. Warto też zainwestować w reklamy na tych portalach, a z czasem pomyśleć o zniżkach dla stałych klientów.