Z czego składają się systemy parkingowe? Urządzenia parkingowe mijamy codziennie, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Czy zastanawiałeś się jak działają całe systemy parkingowe? Z czego są złożone? Ile procesów musi zajść, abyś mógł spokojnie przejechać przez szlaban? To ciekawe zagadnienia nad którymi warto się zastanowić. System parkingowy może składać się z kilku różnych urządzeń, zapisuje dane na serwerze i analizuje dostępne miejsca postojowe. Zaawansowana technologia pozwala na dokładne obliczenia, dzięki którym nie będziesz miał problemów ze znalezieniem wolnej przestrzeni do parkowania.
Działanie systemów parkingowych
Pierwsze i najważniejsze pytanie – jak działają systemy parkingowe? Aby zrozumieć wszystkie procesy obliczeniowe zachodzące w danych urządzenia, trzeba najpierw wiedzieć jak działa taki system. Istnieją różne rodzaje parkingów, stacjonarne, automatyczne i półautomatyczne, które mogą być w całości lub częściowo obsługiwane przez systemy – każdy z nich może zostać odpowiednio przystosowany do danego miejsca, choć w większości sytuacji działanie systemów parkingowych jest bardzo podobne. Kierowca pobiera bilet z automatu parkingowego, na którym jest zakodowana data i godzina, a szlabany otwierają się. Po wjeździe na miejsce postojowe, szlabany opadają, a kierowca opuszcza na jakiś czas auto. Po powrocie kieruje swoje kroki do kasy parkingowej, gdzie płaci za postój auta według regulaminu i aktualną stawką taryfową parkingu. Gdy opłata zostanie wniesiona, to zostaje zapisana na bilecie. Aby otworzyć szlabany, należy zeskanować bilet – jeśli został opłacony, to automat wyjazdowy wysyła sygnał do systemu, który przekazuje komendę otwarcia się szlabanów. Proces działania systemu parkingowego kończy się na tym momencie.
Rodzaje urządzeń parkingowych
Sam system wydaje się prosty w obsłudze i działaniu, ale rodzajów urządzeń parkingowych jest wiele. Dodatkowo każde z nich może mieć zamontowane inne funkcje. Podstawowe urządzenia, które wchodzą w skład systemu parkingowego to:
- bileterka parkingowa/ terminal wjazdowy/automat parkingowy – niezależnie od tego, jak nazwiemy to urządzenie, automatycznie wydaje jednorazowe bilety kierowcom, weryfikuje karty abonamentowe i otwiera szlabany przy wjeździe na parking. Może być wyposażone dodatkowo w interkom, wydawać komunikaty głosowe, a także posiadać czytelny wyświetlacz na którym jest podawana instrukcja obsługi;
- szlabany – otwierane i zamykane automatycznie po weryfikacji przez odpowiednie terminale;
- terminal wyjazdowy – osobne urządzenie, które sprawdza czy opłata za postój została wniesiona, skanując bilety parkingowe lub karty abonamentowe, po czym otwiera szlabany. Może także posiadać funkcję płatności przy wyjeździe z pomocą kart zbliżeniowych i/lub bilonu;
- kasa parkingowa – jeśli terminal wyjazdowa nie ma opcji płatności, to równie dobrze sprawdzi się osobna kasa automatyczna, która przyjmuje bilon, karty kredytowe czy banknoty. Urządzenie można doposażyć w funkcje przedłużania kart abonamentowych, wykupywania zgubionych biletów i interkom do kontaktu z obsługą;
- serwery parkingowe – czyli serce całego systemu, które zajmuje się analizowaniem danych, pochodzących od poszczególnych urządzeń. Jako dodatkowe funkcję mogą zliczać dostępne miejsce i wyświetlać je na tablicy, liczyć ilość pojazdów, nadawać uprawnienia dla operatorów systemu, wystawiać faktury, naliczać rabaty tworzyć raporty i inne;
Zależnie od tego, jakiej obsługi wymaga dany obiekt, można zainstalować także podsystemy, które będą rozszerzać funkcje głównego systemu. Przykładowo, można wprowadzić blokady miejsc parkingowych, system rozpoznawania numerów rejestracyjnych, zapory antyterrorystyczne i system naprowadzania aut na wolne miejsca. Tak zaawansowane podsystemy sprawdzają się w dużych obiektach, które wymagają dodatkowej ochrony. Dla firm z mniejszymi parkingami w zupełności wystarczy zamontowanie jednego terminalu, który przyjmuje płatności i wydaje bilety, szlabanu i serwera parkingowego.
Dlaczego bezobsługowy system jest lepszy?
W procesie obsługi parkingu mogą brać udział ludzie, jednak automatyczne systemy radzą sobie równie dobrze lub lepiej. Firma, która ma prywatny parking, nie musi płacić dodatkowemu pracownikom za zarządzanie parkingiem, ponieważ wszystko odbywa się automatycznie. System parkingowy na bieżąco analizuje wszystkie aspekty, takie jak ilość biletów, dostępność miejsc parkingowych, a nawet sam informuje operatora o zabraniu gotówki z terminala. Procesy są wcześniej odpowiednio zaprogramowane, więc nie ma miejsca na błąd ludzki. Bardziej zaawansowane urządzenia mogą nawet przedłużać karty abonamentowe, więc kierowca nie musi udawać się specjalnie do innego punktu. Bezobsługowe systemy parkingowe od lat świetnie działają w wielu miejscach publicznych, jak np. galerie handlowe, szpitale, lotniska czy uczelnie. Udowodniono wysoką funkcjonalność i niezawodność tego typu systemów. Dzięki prostemu systemowi nie trzeba inwestować w obsługę parkingu, a inwestycja w urządzenia zwróci się w przyszłości.